تاریخچه لاستیک بریجستون
در شرکت بریجستون، هدف ما تبدیل شدن به شرکتی جهانی به معنای واقعی کلمه و تبدیل برند بریجستون به عنوان برند شماره یک و بیرقیب جهانی، هم در اسم و هم در محصولات، است. تمام تیمهای ما در سراسر جهان به دستیابی این هدف متمرکز و معطوف شدهاند.
ریشههای رویا و هدف ما به زمان احداث شرکت تایر بریجستون در سال ۱۹۳۱ برمیگردد. مؤسس شرکت بریجستون با نگاهی به پتانسیل آینده تایرهای خودروهای سواری و توسعه بینالمللی این تجارت، از ترجمه انگلیسی نام خانوادگی خود برای نامگذاری شرکت استفاده کرد. وی حتی آن زمان نیز رویای آینده گروه بریجستون را در سر میپروراند.
با رشد صنعت خودروی ژاپن، گروه بریجستون تجارت خود را گسترش داد تا تبدیل به بزرگترین تولیدکننده تایر این کشور شود. این شرکت همچنین پای خود را از کشور ژاپن فراتر نهاد و به بازار آسیا وارد شد. در سال ۱۹۸۸، بریجستون شرکت تایر و محصولات لاستیکی فایرستون که شرکت جهانی برجسته با سابقه قابل احترامی بود را به خود ملحق کرد. این اتفاق باعث شد شرکت بریجستون به یکی از بزرگترین شرکتهای تایر و محصولات لاستیکی تبدیل شود و تیم جهانی ایجاد کرد که با استفاده از بالاترین سطح کیفیت خدمات و فناوری، تمام تلاش خود را در سراسر جهان وقف مشتریان کرده است.
سال های ۱۹۰۶ الی ۱۹۳۰٫ سالهای اولیه زندگی مؤسس بریجستون
در سال ۱۹۰۶، شوجیرو ایشیباشی که هفده ساله بود، اداره تجارت خانوادگی خود که مربوط به تجارت لباس بود را در شهر کورومه استان فوکوکا به دست گرفت. رویای بلند پروازانه شوجیرو، وقف زندگی خود به ملت ژاپن در سطح بالاتر و فراتر از تجارت خانوادگیش بود. فهرست موفقیتهای وی تحسین برانگیز است. این فهرست عبارت است از: کسب مهارت در تولید جورابهای سنتی ژاپنی موسوم به تابی، اصلاح سیستم کارآموزی، استفاده از سیستم قیمتگذاری استاندارد، ساخت جیکا-تابی (جورابهایی با کف لاستیکی که میتوان از آنها به عنوان کفش استفاده کرد)، توسعه تجارت کفشهای لاستیکی و تولید این محصولات در خارج از ژاپن شوجیرو با استفاده از سرمایهای که از تجارت کفش لاستیکی و جیکا-تابی جمعآوری کرده بود تصمیم به ساخت تایر گرفت. صنعتی که تا آن زمان در ژاپن وجود نداشت. وی به آینده حملونقل موتوری ژاپن ایمان داشت و در زمینه تولید تایرهای وطنی مصمم بود.
جیکا تابی
تابلوی دستسازی که در ورودی فروشگاه تابی “شیمایا” نصب شده است.
سال های ۱۹۳۱ الی ۱۹۴۰، احداث شرکت بریجستون و تولید اولین تایر
اولین تایر بریجستون در نهم ماه آوریل سال ۱۹۳۰ توسط بخش ساخت تایر شرکت جورابهای تابی تولید شد. تقریباً یکسال پس از ساخت اولین تایر در یکم ماه مارس سال ۱۹۳۱، شوجیرو ایشیباشی، بخش ساخت تایر شرکت جورابهای تابی را جدا و شرکت تایر بریجستون در شهر کورومه استان فوکوکا را احداث کرد. شرکت تایر بریجستون بر ساخت تایر طبق فناوری ژاپنی معطوف شده بود. شرکت بریجستون در روزهای اول با چالشهای بسیاری در حوزه فناوری، تولید و فروش مواجه شد. شرکت بریجستون سریعاً کیفیت خود را بهبود بخشید و تجارت خود را هم در ژاپن و هم در کشورهای دیگر گسترش داد.
اتمام ساخت اولین کارخانه در شهر کورومه (سال ۱۹۳۳)
سازندگان تایر با اولین تایر تولید شده بریجستون در نهم آوریل سال ۱۹۳۰ (اندازه ۴٫۵۰ ۴PR × ۲۹)
سالهای ۱۹۴۱ الی ۱۹۵۰٫ چالشهای بوجود آمده توسط جنگ جهانی دوم
مقررات زمان جنگ در سراسر ژاپن شکل گرفته بود و منجر به این شده بود که تقریباً خروجی و محصول تمام شرکتها در جهت برطرف کردن تقاضای ارتش باشد. اگرچه جنگ در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید ولی با این حال شرکت بریجستون تحت تأثیر قرار گرفته و با چالش بازسازی تجارت مواجه شده بود.
ساختمان مرکزی توکیو طی بمباران نابود شده بود و تمام داراییهای خارج از کشور از دست رفته بود. خوشبختانه کارخانه واقع در کورومه و یوکوهاما بدون آسیب باقی مانده بودند و شرکت بریجستون توانست بلافاصله پس از پایان جنگ، تولید خود را از سر بگیرد و بر بسیاری از موانع فائق آید و سرانجام از خرابههای جنگ بصورت قویتری برخیزد.
پس از پایان جنگ، کارخانه آساهی تولید خود را از ساخت تایرهای هواپیماهای جنگنده به ساخت تایرهای دوچرخه تغییر داد و منجر به احداث شرکت تایرهای موتورسیکلت بریجستون شد.
سالهای ۱۹۵۱ الی ۱۹۶۰٫ نوآوری در فناوری و تولید انبوه
در سال ۱۹۵۱، بریجستون اولین شرکت در ژاپن بود که شروع به فروش تایرهای نخی کرد و پروژه ۵ ساله برای مدرن کردن تجهیزات تولید کلید خورد. در همین سال، شرکت بریجستون ساختمان دیگری در شهر کیوباشی استان توکیو بازگشایی کرد که موزه شرکت را در خود داشت. در سال ۱۹۵۳، میزان فروش از ۱۰ میلیارد ین گذشت و بریجستون را در صدر صنعت ژاپن قرار داد. در سال ۱۹۵۶ جشن سالروز ۲۵ سالگی احداث شرکت در شهر کورومه برپا شد. در سال ۱۹۵۹، شرکت بریجستون به فروش تایرهای نایلونی روی آورد. در سال ۱۹۶۰ برای فراهم کردن تقاضای بازار رو به گسترش خودرو، کارخانه جدیدی در توکیو احداث شد.
اتمام ساخت ساختمان اصلی بریجستون در شهر کیوباشی استان توکیو (سال ۱۹۵۱)
آغاز به کار کارخانه توکیو (سال ۱۹۶۰)
سالهای ۱۹۶۱ الی ۱۹۷۰، تولید تایرهای رادیال (سیمی) و گسترش خارج از کشور
در سال ۱۹۶۱ شرکت بریجستون به بازار معاملات بورس وارد شد و ساختار مدیریتی جدیدی به خود دید. شوجیرو ایشیباشی به سمت رئيس هیأت مدیره و کانچیرو ایشیباشی به سمت مدیر کل انتصاب شدند. به عنوان بخشی از جابهجایی مدیریتی، شرکت یک برنامه سلسله مراتبی اتخاذ کرد که شامل فعالیتهای کنترل کیفیت بود. در سال ۱۹۶۸، شرکت بریجستون جایزه ممتاز در مدیریت کیفیت را از آن خود کرد.
در سال ۱۹۶۲ بخش جدیدی به کارخانه اضافه شد تا مرکز فنی جدیدی در آنجا استقرار یابد و سیستم تحقیق و توسعه احداث شد. در زمینه فروش، سال ۱۹۶۷ شاهد فروش اولین تایر رادیال خودروی سواری به اسم RD-10 بود. در سال ۱۹۶۵ اولین کارخانه خارج از ژاپن از زمان پایان جنگ در سنگاپور بازگشایی شد و در سال ۱۹۶۹ تولید تایر بریجستون در تایلند نیز شروع شد. برای بریجستون، دهه ۱۹۶۰، دوران گسترش خارج از ژاپن بود که در این دوران و در سال ۱۹۶۷، شرکت تایر بریجستون آمریکا احداث شد تا ساختمان مرکزی فروش در ایالات متحده باشد.
اولین کارخانه خارج از ژاپن بریجستون از زمان پایان جنگ جهانی در سنگاپور گشایش یافت (کارخانه کار خود را در سال ۱۹۶۵ با اسم کارخانه بریجستون مالزی شروع کرد و سپس در سال ۱۹۶۸ به بریجستون سنگاپور تغییر نام داد.)
سال های ۱۹۷۱ الی ۱۹۸۰، اتمام ساخت کارخانهها در ژاپن و گسترش در آسیا و اقیانوسیه
شوک نفتی اوایل دهه ۱۹۷۰ باعث رکود اقتصادی ژاپن شد. علیرغم این چالش، طی این دوره شرکت بریجستون بیش از پیش بر فناوری خود در رابطه با تولید تایرهای رادیال تأکید میکرد و کارخانه تولید تایر جدیدی در ژاپن تأسیس کرد.
در سال ۱۹۷۸ تایرهای رادیال سوپر فیلر به بازار آمد و در سال ۱۹۷۹ شرکت، تایرهای رادیال بسیار با کیفیت و کارآیی بالای POTENZA را عرضه کرد.
شرکت همچنان بطور جدی گسترش خود در کشورهای دیگر را ادامه میداد. در سال ۱۹۷۶ علاوه بر شروع تولید در اندونزی و ایران، بر یک تولیدکننده تایر تایوانی سرمایهگذاری و کارخانه ساخت تایر را خریداری کرد. در سال ۱۹۸۰ شرکت بریجستون کارخانه ساخت تایری در استرالیا خریداری کرد و به محصولات خود تنوع داد.
طی این دوره رشد و گسترش، خانواده بریجستون باید با غم از دست دادن مؤسس خود، آقای شینجیرو ایشیباشی، کنار میآمد. وی در یازدهم سپتامبر سال ۱۹۷۶ دیده از جهان فرو بست.
اتمام ساخت پیست آزمایشی بریجستون در شهر کوروسیو (که بعدها به شهر ناسوشیوبارا تغییر نام داد) در استان توچیگی. (بخش اول آن در سال ۱۹۷۶ کامل شد).
سالهای ۱۹۸۱ الی ۱۹۹۰٫ ادغام بریجستون با شرکت تایر و محصولات لاستیکی فایرستون برای پیشرو شدن در جهان
در یکم ماه مارس سال ۱۹۸۱ بریجستون سالروز ۵۰ سالگی احداث خود را جشن گرفت. همزمان، شرکت چشمانداز خود را بر تقویت بنیانها و ادامه استراتژی گسترش خارج از کشور با هدف تبدیل شدن به یکی از سه تولیدکننده برتر محصولات تایر قرار داد. به عنوان بخشی از این استراتژی، بریجستون کارخانهای واقع در تنسی از شرکت فایرستون خریداری کرد که تبدیل به اولین کارخانه تولیدکننده بریجستون در آمریکای شمالی شد. در سال ۱۹۸۳ بریجستون شروع به تولید تایرهای رادیال کامیون و اتوبوس در این کارخانه کرد. در ماه می ۱۹۸۸، بریجستون شرکت تایر و محصولات لاستیکی فایرستون را به خود ملحق کرد و طی این ادغام، بریجستون به یکی از بزرگترین شرکتهای حوزه تایر تبدیل شد. تصاحب فایرستون باعث در اختیار گرفتن تعداد زیادی کارخانه در آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و جنوبی، اروپا و سایر نقاط جهان شد. همچنین طی موافقت نامهای در سال ۱۹۸۸، بریجستون فعالیت خود را در ترکیه آغاز کرد. به منظور ارتقای روحیه همکاری و تعاون، شرکت بریجستون در سال ۱۹۸۴، به شرکت سهامی بریجستون تغییر نام داد.
ساختمان اصلی شرکت فایرستون در شهر آکرون که در سال ۱۹۹۰ به یکی از سه مرکز فنی شرکت سهامی بریجستون تبدیل شد.
با درنظر گرفتن هویت همکاری جدید، لوگوی بریجستون از نو طراحی شد. (سال ۱۹۸۴)
سالهای ۱۹۹۱ الی ۲۰۰۰، گسترش جهانی
اقدام موفقیتآمیز شرکت در یکپارچه شدن با فایستون منجر به سود کلان در سال ۱۹۹۲ و تأسیس ساختمان مرکزی بریجستون در اروپا و ساختمان مرکزی جدید در شهر نشویل ایالت تنسی در آمریکا شد. برای ارتقای برند بریجستون و ساخت بنایی جدید براساس میراث فایرستون در زمینه خودروهای مسابقهای، در سال ۱۹۹۵ بریجستون برند فایرستون را به مسابقات ایندیاناپولیس ۵۰۰ و ایندی کار که یکی از محبوبترین مسابقات اتومبیل سواری آمریکا میباشد، دوباره وارد کرد. در سال ۱۹۹۷ برند بریجستون وارد مسابقات فرمول ۱ شد که محبوبترین و از نظر فناوری پیشرفتهترین مسابقات جهان میباشد. با گسترش تجارت شرکت در سراسر جهان، تأسیسات تولید جدیدی نیز در تایلند، هند، لهستان، چین، ایالت متحده و سایر کشورها احداث شد. در سال ۲۰۰۰، مرکز فنی محصولات صنعتی و شیمیایی در کارخانه یوکوهاما ساخته شد تا به عنوان مرکز نوآوری و فناوری برای رشد شرکت به فعالیت بپردازد.
کارخانه آیکن در ایالت متحده که فعالیت خود را در سال ۱۹۹۹ شروع کرد.
کارخانه پوزنان در لهستان که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۰ شروع کرد.
کارخانه شنیانگ در چین که فعالیت خود را در سال ۱۹۹۹ شروع کرد.
سالهای ۲۰۰۱ تاکنون. شرکت ممتاز جهانی
در سال ۲۰۰۱، خانواده جهانی بریجستون فلسفه همکاری جدیدی اتخاذ کرد که بر پایه ایجاد “اعتماد و غرور” با سهامداران اصلی شرکت بنا شده بود که شامل کارمندان، مشتریان و شرکتهای مشابه خود در مجامع مختلف بودند. در سال ۲۰۰۷ بریجستون شرکت ثبت شده بانداگ را خریداری کرد که تایر روکش میساخت. این اقدام باعث شد که بریجستون تایرهای کامیون و اتوبوس را با آخرین فناوری و راهحلی برای تمام تایرها، چه برای تایرهای نو و چه برای محصول و خدمات تایر روکش، ارائه دهد. بریجستون خود را موظف به تبدیل شدن به شرکت شماره یک جهان در فناوری تایر و توسعه پیشرفتهترین تایرها و ارائه خدمات همیشگی به مشتریان کرده است. اشتیاق ما به برتر بودن در سخنان مؤسس شرکت، آقای شینجیرو ایشیباشی خلاصه میشود که گفته است بریجستون در سراسر جهان خود را وقف “خدمت به جامعه با کیفیتی بینظیر” کرده است.
ورود به مسابقات MotoGP (سال ۲۰۰۲)
اعضای بریجستون بانداگ، در جلوی مرکز آموزش بانداگ